FIT-undervisning

Feedback Informerte Tjenester (FIT) er en måte å innhente systematiske tilbakemeldinger fra dem vi skal hjelpe. FIT er anbefalt i en rekke nasjonale retningslinjer og veiledere, og er en enkelt og kortfattet verktøy for å sikre at den hjelpen vi gir hjelper. Les mer om FIT nederst på siden.

Grunnopplæring FIT

Her inviterer mange kommuner bredt og fra topp til bunn, spesielt den første 1 1/2 timen når jeg snakker om hvorfor det er lurt å begynne med FIT. Resten av dagen er dedikert de som skal benytte seg av verktøyet, men også her er det lurt at tjenesteledere og andre nøkkelpersoner er med.

FIT fordypning / En dag etter deres behov

Denne dagen er for tjenester som har holdt på en stund og har mange spørsmål. Denne dagen tar utgangspunkt i hvor dere er og tilpasses deretter. Noen kommuner har også med nybegynnere på denne dagen. Da bør man ha lest litt på forhånd og ha kjennskap til verktøyet.

Lederdag om FIT

Denne dagen er for ledere og nøkkelpersoner for å lære hvordan man kan tilrettelegge for en tilbakemeldingskultur i tjenesten. Dagen har et praktisk fokus på hvordan hverdagen i tjenesten må utformes for å støtte de ansattes bruk og forståelse av FIT. Vi lærer også om FIT-statestikk

1 dags FIT-veilederopplæring

Dette er en dag der man får opplæring i hvordan man gjør FIT-veiledning med bruk av alliansekrakken. Deltakerne bør ha brukt FIT en stund og ha tilgang til nettbrett og programvare. Dagen er nyttig både for dem som skal bli veiledere, og dem som skal veiledes. Ledere har også god nytte av dagen.

2 dager FIT-veilederopplæring

Denne opplæringen inneholder både undervisning i alliansekrakken (som 1 dags opplæringen), og i tillegg en grundig gjennomgang av implementering av FIT i tjenesten, det vi kaller administrativ veiledning. Målgruppen er den samme som 1 dags FIT-veilederopplæringen.

FIT-veiledning på Teams

Jeg gir FIT-veiledning til tjenester over Teams, som regel 1 1/2 time per gang. Veiledningen tar utgangspunkt i tjenestens egne FIT-skårer/grafer og jeg benytter meg av alliansekrakken. Jeg kan også veilede på andre tema som statestikk eller praktisk bruk av FIT.

Ferdighetstrening

Etter feedback kommer trening. FIT forteller oss når vi lykkes og ikke lykkes. Så er det opp til oss å trene for å bli bedre. Hvordan gjør vi det? Dere lærer å etablere og gjennomføre ferdighetstrening som en naturlig del av tjenesten. For å få utbytte av bør en del av de ansatte ha brukt FIT i tjenesten, og man jobber med å etablere en tilbakemeldingskultur. Dette temaet undervises gjennom en work-shop på en eller to dager. Les mer om Bevisst, Målrettet trening/Deliberate practice.

Hva er Feedback Informerte Tjenester (FIT)

Feedback Informerte Tjenester (FIT) består av to skalaer som gir terapeuter tilbakemeldinger fra klientene om de opplever bedring og hvordan de opplever samarbeidet med terapeuten. Disse skalaene heter ORS (outcome rating scale) som måler endring, og SRS (session rating scale) der klienten kan gi tilbakemelding om hvordan den opplever alliansen/samarbeidet. Det er gjort flere studer for å vise at skalaene er både reliable, valide og brukervennlige. De ble først utviklet for voksne og senere kom det skalaer for barn, CORS (child outcome rating scale) og CSRS (child session rating scale). Det unike ved dette verktøyet er at det gir klientene en mulighet til å påvirke samarbeidet, og setter klientene i førersetet når det gjelder å bestemme hvordan hjelpen skal utformes.

Skala for endringsvurdering, ORS, er en visuell analog skala der klienten på fire ulike områder kan si noe om hvordan han eller hun har det i livet. Det er et mål på livskvalitet. Hvert område har en linje og klienten setter et merke på linjen. Det går bedre jo nærmere merket settes mot høyre, og dårligere jo nærmere det settes mot venstre. Hvis hjelpen er vellykket vil skårene på ORS gå oppover, noe som blir synlig i en graf. Når man skal benytte seg av FIT trenger man å ta i bruk et web-basert dataprogram som f.eks FIT-Outcomes (www.fit-outomes.com).

Skala for samtalevurdering, SRS, fungerer på samme måte som ORS, men nå ønsker vi å få tilbakemelding på hvordan klienten opplever samarbeidet. Denne skalaen gis følgelig på slutten av møtet. SRS ber klienten om tilbakemelding på fire ulike områder. Klienten skal si noe om det ble hørt, forstått og respektert, om vi arbeidet med det de ønsket å arbeide med, om tilnærmingen passet dem og om samtalen som helhet var god eller om det manglet noe. Ved å fylle ut en slikt skala får klienten anledning til å si noen om hvordan han eller hun opplevde møtet med terapeuten uten å behøve å fortelle det med ord.

Gjennom disse tilbakemeldingene får vi innblikk i om det vi gjør, egentlig passer for klientene våre. Når man bruker SRS må klienten oppleve at det han eller hun melder tilbake, blir tatt til følge. Dette betyr ikke at man skal gjøre alt det klienten ber om, men man skal ta tilbakemeldinger på alvor og drøfte disse sammen. Ofte har klienter mye å lære terapeuter om hvordan vi kan hjelpe dem, og dette er en god måte å få innblikk i deres egen tankeverden. For at bruk av ORS og SRS skal fungere godt, må man som terapeut være åpen også for negative tilbakemeldinger og rette seg etter disse. Det må etableres en feedbackkultur der klientene opplever at deres meninger og vurderinger har like stor betydning som terapeutens.

Skalene ORS og SRS kan lastes ned i papirutgave fra Scott Millers hjemmeside, som er en av grunnleggerne av FIT. Det anbefales imidlertid å ta i bruk et dataprogram og da ligger skalaene inne i dette. Jeg anbefaler www.fit-outcomes.com som jeg selv har brukt i mange år og synes fungerer godt.

I Norge er det NAPHA (Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid) som har ansvaret for formidling av FIT. De underviser ikke i verktøyet, men formidler kunnskap og er vertskap for en nasjonal ressursgruppe for FIT, der jeg også sitter. Les mer om FIT på deres hjemmesider www.napha.no under Tilbakemeldingsverktøy.

Hvis man som tjeneste bestemmer seg for å innføre FIT i tjenesten er det lurt med forberedelser før man setter i gang med opplæring. Jeg har utarbeidet et notat om hva man bør huske på og hva som er lurt å gjøre.

På min podkast Birgit inviterer har jeg en episode med Scott Miller, som er en av grunnleggerne bak FIT. Jeg har også en episode med Stine og Marianne fra Stangehjelpa der de forteller hvordan det var å jobbe med tilbakemeldinger i tjenesten, og en episode med Katrine Ekerholt om Oslohjelpa Nordstrand der de også bruker FIT i tjenesten. Samtalene kan høre her, eller strømmes fra Spotify, Apple podkast mm.

Har du spørsmål vedrørende
FIT-opplæring?

Send meg en e-post,

eller ring 95444646