Ferdighetstrening i empatisk lytting.

En av de viktigste ferdighetene vi bør trene på som hjelpere er empatisk lytting. Å glemme seg selv og egen agenda, og bare lytte for å forstå den andre er noe av det mest virksomme vi gjør for å hjelpe et annet menneske. Men det er ikke så lett som det høres ut, når våre egne tanker og forutforståelse kommer i veien for å i sannhet lytte.

På denne dagen lærer du

  • Hvorfor det er viktig å begynne alle hjelperelasjoner med empatisk lytting

  • Hvordan lytte empatisk i det første møte

  • Hvordan lytte empatisk når det er flere i rommet

  • Hvordan lytte empatisk til kroppen for å få direkte tilgang til dens kunnskap

Dagen består i hovedsak av øvelser - den eneste måten å bli god på empatisk lytting er å gjøre det.

Det teoretiske grunnlaget for workshopen er hentet fra ulike forfattere og fagtradisjoner, bl.a. Stephen Covey, Eugene Gendlin og åpen dialog i nettverksmøter,.

At man, når det i sannhet skal lykkes en å føre et menneske til et bestemt sted, først og fremst må passe på å finne ham der hvor han er og begynne der. Dette er hemmeligheten i all hjelpekunst…For i sannhet å kunne hjelpe en annen, må jeg forstå mer enn ham – men dog vel først og fremst forstå det han forstår. Når jeg ikke gjør det, så hjelper min merforståelse ham slett ikke. Vil jeg allikevel gjøre min merforståelse gjeldende, så er det fordi jeg er forfengelig eller stolt, slik at jeg i grunnen, i stedet for å hjelpe ham, egentlig vil beundres av ham. Men all sann hjelp begynner med en ydmykelse ; hjelperen må først ydmyke seg under den han vil hjelpe, og herved forstå at det å hjelpe, er ikke det å herske, men det å tjene, at det å hjelpe ikke er å være den mest herskesyke, men den mest tålmodige, at det å hjelpe er villighet til, inntil videre, å finne seg i å ha urett, og i ikke å forstå hva den andre forstår.»

Fritt oversatt fra Kierkegaard. (1962)